Podstawą udanego transportu jest odpowiedni dobór pojazdu do rodzaju przewożonego ładunku. Trzeba również pamiętać o lokalnych rygorach prawnych dotyczących dopuszczalnych wymiarów pojazdu oraz jego ładowności. Jak ta kwestia przedstawia się w Polsce? Przedstawiamy najważniejsze informacje.
Długość pojazdu ciężarowego
Jednym z najważniejszych parametrów pojazdu jest jego długość. Zgodnie z polskimi przepisami nie może ona przekraczać:
- 12 m w przypadku pojedynczego pojazdu;
- 16,5 m w przypadku pojazdu samochodowego i naczepy;
- 18,75 m w przypadku zespołu dwóch pojazdów;
- 22 m w przypadku trzech pojazdów.
Poruszanie po drogach publicznych w Polsce pojazdów dłuższych niż 22 m jest możliwe, ale wymaga każdorazowo wydania stosownego pozwolenia.
Szerokość pojazdu ciężarowego
Szerokość pojazdu ciężarowego może wynosić maksymalnie 2,55 m lub 2,50 m w przypadku izotery. Szerokość całkowita pojazdu wraz z ładunkiem nie może natomiast przekraczać 3 m, przy czym ładunek z każdej ze stron może wystawać maksymalnie do 23 cm.
Wysokość pojazdu ciężarowego
Maksymalna wysokość pojazdu ciężarowego to 4 m.
Dozwolony nacisk na oś napędową
Istnieją także regulacje dotyczące maksymalnego nacisku na oś napędową, który jest różny w zależności od rodzaju drogi, na której wykonywany jest transport. Wynosi on odpowiednio:
- 11,5 t na autostradach, drogach szybkiego ruchu i większości dróg krajowych;
- 10 t na niektórych drogach krajowych i większości dróg wojewódzkich;
- 8 t na pozostałych drogach wojewódzkich i drogach lokalnych.
Dopuszczalna masa całkowita
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) pojazdu składowego zespołu pojazdów nie może przekraczać:
- 10 t – dla przyczepy o jednej osi, z wyjątkiem naczepy;
- 18 t – dla przyczepy o dwóch osiach z wyjątkiem naczepy;
- 24 t – dla przyczepy o liczbie osi większej niż dwie, z wyjątkiem naczepy;
- 28 t – dla zespołu pojazdów mającego trzy osie;
- 40 t – dla zespołu pojazdów złożonego o co najmniej 5 osiach;
- 28 t – dla zespołu pojazdów o liczbie osi nie większej niż cztery;
- 40 t – dla zespołu pojazdów o liczbie osi większej niż cztery.
Przekroczenie tych parametrów powoduje, że przejazd takiego pojazdu traktowany będzie jako nienormatywny, przez co wymaga dopełnienia odpowiednich procedur i uzyskania każdorazowej zgody.