Transport śródziemnomorski i wyzwania z nim związane. Jak uporać się z trudnościami na trasie Grecja-Polska?

Transport z Grecji do Polski to bez wątpienia bardzo duże wyzwanie. Wymaga ono wnikliwego zaplanowania i elastyczności w podejściu. Poniższy artykuł analizuje najważniejsze przeszkody, z jakimi zmagają się firmy świadczące usługi transportowe, a także wskazuje możliwe sposoby na ich pokonanie.

Bariery klimatyczne i geograficzne

Przejazd z Grecji do Polski odbywa się przez bardzo zróżnicowany teren i jest to dla osób zatrudnionych w transporcie spore wyzwanie. Górzyste ukształtowanie terenu na Bałkanach nie wpływa korzystnie na czas przejazdu, a dodatkowo powoduje spore zużycie paliwa. W sezonie letnim, w Grecji panuje dodatkowo ekstremalna temperatura.

Wpływ upałów na transport

Temperatura w Grecji, zwłaszcza w okresie letnim, potrafi być bardzo uciążliwa. Jako przykład można tu przytoczyć 2023 rok, kiedy to temperatura w niektórych regionach przekroczyła 40 stopni Celsjusza. Miało to ogromny wpływ na transport drogowy i na jego sprawność. Tak wysokie temperatury podnoszą ryzyko wystąpienia awarii w autach, szczególnie w klimatyzacji i układach chłodniczych. Z dużym wyzwaniem muszą się też mierzyć kierowcy, którzy mają utrudnione warunki pracy. Firmy transportowe inwestują jednak w pewne rozwiązania, aby przeciwdziałać tym niedogodnościom. Są to na przykład:

  • Systemy monitorowania temperatury w naczepach

Rozwiązanie to daje możliwość kontrolowania temperatury wewnątrz naczepy. Osoby zatrudnione w transporcie – kierowcy, dyspozytorzy i właściciele firm, mogą wówczas bardzo szybko reagować na wszelkie odchylenia od normy, które mogłyby uszkodzić towar, zwłaszcza spożywczy. Systemy te działają w ścisłej integracji z systemem zarządzania flotą.

  • Modyfikowanie planu przejazdów

Aby zmniejszyć obciążenie pojazdów, ulżyć kierowcom i tym samym zwiększyć bezpieczeństwo transportu, można modyfikować harmonogramy podczas upałów tak, aby większa część trasy odbywała się w godzinach nocnych, gdy temperatura nieco spada. Wymaga to jednak sporej wiedzy, która przyda się w planowaniu pracy kierowców zgodnie z przewidzianym maksymalnym czasem jazdy, dostępnością miejsc postojowych czy punktów obsługi.

  • Szkolenie kierowców w kwestii radzenia sobie w ciężkich warunkach pogodowych

Kierowcy muszą być stale edukowani w zakresie technik jazdy podczas wysokich temperatur, ale także muszą znać zasady udzielania pierwszej pomocy w razie utraty przytomności na skutek udaru cieplnego. Muszą także znać się na podstawowych aspektach związanych z mechaniką i z kontrolowaniem poszczególnych podzespołów w samochodach dostawczych – klimatyzacji, czy układu chłodniczego. Ważna jest także ich umiejętność reagowania w momencie przegrzania opon i silnika.

Jak zoptymalizować trasę?

Aby transport był jak najbardziej efektywny, należy odpowiednio zoptymalizować trasę z Grecji do Polski. Firmy zajmujące się spedycją i wyznaczaniem tras transportowych, mają do wyboru w sumie kilka opcji. Oto główne z nich:

  • Trasa przez Bałkany: Grecja – Macedonia Północna – Serbia – Węgry – Słowacja – Polska

Jest to trasa o dość krótkim dystansie, jednak kierowca musi w tym przypadku przekroczyć obszar Unii Europejskiej. Wiąże się to z dość uciążliwymi formalnościami celnymi i może wiązać się z opóźnieniami na granicy. Właściciele firm preferują jednak tę trasę ze względu na niewielkie koszty opłat drogowych.

  • Trasa przez Bułgarię: Grecja – Bułgaria – Rumunia – Węgry – Słowacja – Polska

Trasa ta nie wiąże się z trudnościami związanymi z przekraczaniem granic państw spoza Unii Europejskiej. Bułgaria i Rumunia charakteryzuje się zmodernizowanymi drogami, co daje bez wątpienia sporą wygodę jazdy, jednak wybór tej trasy wiąże się z koniecznością przejechania większej ilości kilometrów, niż w przypadku trasy bałkańskiej.

  • Trasa promowa: Grecja (Patras) – Włochy (Wenecja/Triest) – Austria – Czechy – Polska

Wybór tej trasy pozwala kierowcy na uniknięcie niedogodności związanych z transportem lądowym w opcji przez Bałkany. Przeprawa promem wiąże się jednak z oczekiwaniem w kolejce, co może spowodować spore straty czasu, poza tym nie jest to też opcja najtańsza. Mimo to, kierowca ma wówczas możliwość na odpoczynek i regenerację, ponieważ płynie promem, zamiast kierować autem. Jest to korzystne rozwiązanie z punktu widzenia ustawy o maksymalnym czasie pracy kierowców. 

Jak widać, każda ze wskazanych tras ma swoje plusy i minusy. Wybór zależy od tego, na które kwestie jesteśmy w stanie przymknąć oko, a które są istotne z punktu widzenia firmy i specyfiki przewożonego towaru. Rozważając decyzję, warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak:

  • Sytuacja na przejściach granicznych

Firmy spedycyjne mają bardzo odpowiedzialne zadanie. Muszą stale orientować się w sytuacji jaka panuje na przejściach granicznych w danych krajach, których dotyczy trasa kierowców. Ważne są nie tylko standardowe procedury, jakie obowiązują w danym miejscu, ale także nadzwyczajne sytuacje, na przykład strajki. Planowanie transportu może znacząco ułatwić zasięganie informacji u lokalnych agentów celnych.

  • Aktualne warunki drogowe w danym kraju

Nie każdy kraj posiada infrastrukturę drogową w takim samym stanie. Sytuacja ta może ulegać drastycznym zmianom po przekroczeniu granicy jednego państwa i wjechaniu na teren drugiego. Należy brać pod uwagę jakość nawierzchni, warunki pogodowe, ale także dostępność punktów usługowych, jak na przykład stacje paliw, czy parkingi. Aby planowanie tras nie przynosiło trudności, należy regularnie aktualizować mapy i systemy nawigacyjne.

  • Opłaty drogowe

Koszty transportu to nie tylko paliwo i praca kierowcy. Są to także w dużej mierze opłaty drogowe, na przykład te za korzystanie z autostrad i dróg ekspresowych. Każda dobrze zorganizowana firma transportowa, korzysta ze specjalnych kalkulatorów, które uwzględniają te opłaty, aby przy wyborze trasy wybrać jak najbardziej ekonomiczne rozwiązanie.

  • Specyfika przewożonego towaru

Przewożenie niektórych materiałów, zwłaszcza tych wymagających określonej temperatury, nie pozostawia zbyt dużej elastyczności w kwestii wyboru trasy. Na przykład świeża żywność (owoce i warzywa, owoce morza), mogą wymagać jak najszybszego transportu, co nie zawsze wiąże się z najkorzystniejszą, najtańszą i najwygodniejszą trasą. 

Kwestie regulacyjne i prawne

Transport z Grecji do Polski wymusza na kierowcy przemierzenie kilku krajów. Nie wszystkie z nich należą do Unii Europejskiej. Wiąże się to z bardzo zróżnicowanymi przepisami dotyczącymi miejscowych przepisów. Istnieje kilka kluczowych aspektów na które należy zwrócić uwagę.

Po pierwsze, istnieją określone limity czasu pracy i czasu jazdy kierowców. W krajach należących do Unii Europejskiej, są one ściśle regulowane i ujednolicone. Firmy wysyłające kierowców w trasę, muszą mieć na uwadze konieczność przestrzegania tych założeń. Trasy muszą być planowane tak, aby było miejsce na odpoczynek, postój i nocleg dla kierowcy. W nowoczesnych firmach montuje się w samochodach specjalne systemy, które alarmują o zbliżających się limitach, dzięki czemu nie trzeba samodzielnie obliczać pozostałych godzin.

W wielu państwach istnieją ponadto ograniczenia w poruszaniu się samochodów ciężarowych, na przykład dotyczące zakazu jazdy w weekendy i święta. Planowanie trasy musi uwzględniać te zakazy, a to wiąże się z koniecznością ścisłej współpracy między kierowcą a firmą spedycyjną. 

Dodatkowo, każdy kraj może narzucać swoje przepisy dotyczące prowadzenia dokumentacji transportowej. Oprócz standardowych listów przewozowych (CMR), może być konieczne posiadanie dodatkowych zezwoleń lub certyfikatów, zwłaszcza w przypadku gdy kierowca przewozi jakieś specjalne towary. Wiele, zwłaszcza dużych firm transportowych, zatrudnia pracowników opracowujących taką dokumentację, których zadaniem jest pilnowanie sporządzania aktualnych dokumentów. Ważną rolę odgrywają w firmie także specjaliści ds. compliance, którzy pilnują zmian w przepisach, szkolą pracowników i doradzają w możliwych rozwiązaniach prawnych.

Jak technologia wpływa na efektywność transportu?

Nowoczesne technologie już na stałe zagościły w transporcie międzynarodowym. W przypadku tak długich tras jak Grecja-Polska, niezbędne będą na przykład systemy GPS, które wskazują gdzie aktualnie znajduje się pojazd, ale analizują także dane o ruchu drogowym w konkretnym czasie i proponują zmianę trasy na przykład w przypadku dużych korków. Bardziej zaawansowane systemy informują nawet o niekorzystnych warunkach pogodowych.

Ważne są także nowoczesne systemy zarządzania flotą. Integrują one dane z różnych źródeł, między innymi z systemów GPS, czujników w autach oraz z urządzeń mobilnych kierowców. Dzięki nim można kontrolować zużycie paliwa, pilnować terminów przeglądu technicznego auta i optymalizować zużycie pojazdu. Niektóre nowoczesne systemy wykorzystują nawet sztuczną inteligencję do tego, aby przewidywać potencjalne problemy, na jakie można napotkać w czasie trasy.

Nikogo nie zdziwią dziś już także aplikacje mobilne służące do poprawy komunikacji między kierowcami a spedytorami. Umożliwiają one szybki kontakt, wymianę informacji, czy przesyłanie zdjęć dokumentów. Można dzięki nim zdalnie rozwiązywać także niektóre problemy techniczne. Wiele z aplikacji mobilnych posiada także funkcje alarmowania o potrzebie pomocy.

Reasumując, transport z Grecji do Polski to dość skomplikowane przedsięwzięcie. Wymaga ono dobrego planowania, szybkiego reagowania na różne sytuacje oraz dużej elastyczności. Firmy, które doskonale radzą sobie z tymi wyzwaniami, mają duże szanse na sukces na rynku. Nowoczesne technologie w parze z doświadczeniem ludzi mogą znacznie w tym pomóc.