Sezon letni już za nami, a coraz niższe jesienne temperatury sprawiają, że już niebawem w wiek europejskich krajach zaczną obowiązywać przepisy dotyczące wymiany opon na zimowe. Dotyczy to również ciężarówek wykonujących transport międzynarodowy. W których krajach wymiana opon jest obowiązkowa i kiedy zaczyna obowiązywać?
Zimy od kilku lat nie są już co prawda tak srogie, jak dawniej, ale opady śniegu i mróz wciąż stwarzają dodatkowe niebezpieczeństwo na drogach. Z tego powodu w niektórych krajach europejskich obowiązują dodatkowe przepisy, związane z wyposażeniem samochodów transportowych w okresie zimowym. Większość z nich dotyczy konieczności wymiany opon i posiadania łańcuchów, ale są także kraje, w których istnieje obowiązek posiadania łopaty lub nawet worka z piaskiem. Jeszcze inne w ogóle nie wprowadzają konieczności użycia zimowego ogumienia. Jak przedstawia się pod tym względem mapa Europy?
Brak przepisów dotyczących opon zimowych
Wśród krajów, w których nie ma żadnych przepisów regulujących konieczność używania zimowego ogumienia, znajdują się: Albania, Białoruś, Dania, Holandia, Irlandia, Islandia, Kosowo, Macedonia, Polska, Portugalia, Ukraina, Węgry i Wielka Brytania. Listę tę można uzupełnić również o Belgię, Liechtenstein i Włochy, ale w każdy z tych państw istnieją dodatkowego regulacje. W przypadku Belgii jest to konieczność systematycznego montażu opon M+S (błoto i śnieg). W Liechtensteinie mimo braku odgórnych nakazów, używanie opon niedostosowanych do warunków drogowych, może powodować ograniczenie ochrony ubezpieczeniowej pojazdu, a we Włoszech warto zwracać uwagę na znaki drogowe, gdyż mimo braku ogólnych wytycznych, mogą się pojawić miejsca, w którym zimowe opony są wymagane.
Obowiązkowe opony zimowe
W innych krajach europejskich korzystanie z opon zimowych jest obowiązkowe. Regulacjom często towarzyszą także dodatkowe wytyczne. Przedstawiamy pełną listę:
Kraj | Okres używania | Dodatkowe wytyczne dla pojazdów: |
Austria | 1 listopada – 15 kwietnia | Na jednej osi napędowej opony z symbolem M+S i/lub symbolem alpejskim (3PMSF) o minimalnej głębokości bieżnika 6 mm lub 5 mm (radialne). |
Bośnia i Hercegowina | 15 listopada – 15 kwietnia | Opony z min. głębokością bieżnika 4 mm. W pojeździe musi być przewożona łopata. |
Bułgaria | 15 listopada do 1 marca | Opony o min. 4 mm głębokości bieżnika. |
Chorwacja | 15 listopada – 15 kwietnia | Obowiązkowe opony M+S na osi napędowej. |
Czarnogóra | od listopada do kwietnia | Opony S+M lub zimowe z bieżnikiem o głębokości min. 4 mm na wyznaczonych drogach |
Czechy | 1 listopada – 31 marca | W zależności od warunków pogodowych i w oznaczonych miejscach opony S+M o głębokości bieżnika min. 6 mm |
Estonia | grudzień – marzec | Ogumienie zimowe nie jest wymagane, jednak używane opony muszą mieć min. 3 mm głębokości bieżnika. |
Finlandia | grudzień – luty | Opony zimowe (M+S) na osi napędowej i osiach prowadzących. Głębokość bieżnika powinna wynosić 5 mm na osi napędowej i 3 mm na pozostałych. |
Litwa | 1 listopada – 1 kwietnia | Opony zimowe nie są wymagane, minimalna wartość głębokości bieżnika to 1,6 mm. |
Łotwa | 1 grudnia – 1 marca | Opony zimowe nie są wymagane, minimalna wartość głębokości bieżnika to 4 mm. |
Luksemburg | zimowe warunki pogodowe | Opony zimowe z oznaczeniem M+S na wszystkich osiach. |
Niemcy | zimowe warunki pogodowe | Dla pojazdów powyżej 3,5 t opony 3PMSF są obowiązkowe na osiach: napędowych i przedniej osi skrętnej. Pojazdy do 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony 3PMSF na osiach napędowych.
|
Norwegia południowa | 1 listopada – pierwszy poniedziałek po Wielkanocy
|
Opony min. 5 mm głębokości bieżnika. |
Norwegia północna | 16 października – 30 kwietnia | Opony M+S i/lub z symbolem alpejskim (3PMSF) na wszystkich osiach. |
Rosja | grudzień – luty | Opony M+S lub 3PMSF o głębokości bieżnika 4 mm na wszystkich osiach. |
Rumunia | zimowe warunki drogowe | Opony zimowe lub z oznaczeniem M+S na osach napędowych |
Serbia | listopad – kwiecień | Opony M+S lub zimowe o głębokości bieżnika 4 mm. |
Słowacja | 15 listopada – 31 marca | Na osi napędowej opony zimowe lub M+S o min. głębokości bieżnika 3 mm. |
Słowenia | 15 listopada – 15 kwietnia | Na osi napędowej opony zimowe głębokości bieżnika min 3 mm. lub standardowe opony z zaopatrzeniem w łańcuchy w razie warunków zimowych |
Szwecja | 1 grudnia – 31 marzec | Na osi prowadzącej i napędowej wymagane są opony: 3PMSF, POR lub z kolcami. Na pozostałych osiach dozwolone są także opony M+S. |
Turcja | 1 grudnia – 1 kwietnia | Opony zimowe obowiązkowe na osi napędowej. Wzór i głębokość opon biegnikowych powinien odpowiadać parametrom opon zimowym |
Dostosowanie się do wymogów danych państw europejskich jest koniecznością w przypadku transportów międzynarodowych. Znajomość lokalnych przepisów i regulacji zwiększa bezpieczeństwo na drodze i pomaga uniknąć dotkliwych kar.