Opony zimowe w samochodach ciężarowych. Gdzie są obowiązkowe i kiedy należy je zmienić?

transport do Grecji

Sezon letni już za nami, a coraz niższe jesienne temperatury sprawiają, że już niebawem w wiek europejskich krajach zaczną obowiązywać przepisy dotyczące wymiany opon na zimowe. Dotyczy to również ciężarówek wykonujących transport międzynarodowy. W których krajach wymiana opon jest obowiązkowa i kiedy zaczyna obowiązywać?

Zimy od kilku lat nie są już co prawda tak srogie, jak dawniej, ale opady śniegu i mróz wciąż stwarzają dodatkowe niebezpieczeństwo na drogach. Z tego powodu w niektórych krajach europejskich obowiązują dodatkowe przepisy, związane z wyposażeniem samochodów transportowych w okresie zimowym. Większość z nich dotyczy konieczności wymiany opon i posiadania łańcuchów, ale są także kraje, w których istnieje obowiązek posiadania łopaty lub nawet worka z piaskiem. Jeszcze inne w ogóle nie wprowadzają konieczności użycia zimowego ogumienia. Jak przedstawia się pod tym względem mapa Europy?

Brak przepisów dotyczących opon zimowych

Wśród krajów, w których nie ma żadnych przepisów regulujących konieczność używania zimowego ogumienia, znajdują się: Albania, Białoruś, Dania, Holandia, Irlandia, Islandia, Kosowo, Macedonia, Polska, Portugalia, Ukraina, Węgry i Wielka Brytania. Listę tę można uzupełnić również o Belgię, Liechtenstein i Włochy, ale w każdy z tych państw istnieją dodatkowego regulacje. W przypadku Belgii jest to konieczność systematycznego montażu opon M+S (błoto i śnieg). W Liechtensteinie mimo braku odgórnych nakazów, używanie opon niedostosowanych do warunków drogowych, może powodować ograniczenie ochrony ubezpieczeniowej pojazdu, a we Włoszech warto zwracać uwagę na znaki drogowe, gdyż mimo braku ogólnych wytycznych, mogą się pojawić miejsca, w którym zimowe opony są wymagane.

Obowiązkowe opony zimowe

W innych krajach europejskich korzystanie z opon zimowych jest obowiązkowe. Regulacjom często towarzyszą także dodatkowe wytyczne. Przedstawiamy pełną listę:

Kraj Okres używania Dodatkowe wytyczne dla pojazdów:
Austria 1 listopada – 15 kwietnia Na jednej osi napędowej opony z symbolem M+S i/lub symbolem alpejskim (3PMSF) o minimalnej głębokości bieżnika 6 mm lub 5 mm (radialne).
Bośnia i Hercegowina 15 listopada – 15 kwietnia Opony z min. głębokością bieżnika 4 mm. W pojeździe musi być przewożona łopata.
Bułgaria 15 listopada do 1 marca Opony o min. 4 mm głębokości bieżnika.
Chorwacja 15 listopada – 15 kwietnia  Obowiązkowe opony M+S na osi napędowej.
Czarnogóra od listopada do kwietnia Opony S+M lub zimowe z bieżnikiem o głębokości min. 4 mm na wyznaczonych drogach
Czechy 1 listopada – 31 marca W zależności od warunków pogodowych i w oznaczonych miejscach opony S+M o głębokości bieżnika min. 6 mm
Estonia grudzień – marzec Ogumienie zimowe nie jest wymagane, jednak używane opony muszą mieć min. 3 mm głębokości bieżnika.
Finlandia grudzień – luty Opony zimowe (M+S) na osi napędowej i osiach prowadzących. Głębokość bieżnika powinna wynosić 5 mm na osi napędowej i 3 mm na pozostałych.
Litwa 1 listopada – 1 kwietnia Opony zimowe nie są wymagane, minimalna wartość głębokości bieżnika to 1,6 mm.
Łotwa 1 grudnia – 1 marca Opony zimowe nie są wymagane, minimalna wartość głębokości bieżnika to 4 mm.
Luksemburg zimowe warunki pogodowe Opony zimowe z oznaczeniem M+S na wszystkich osiach.
Niemcy zimowe warunki pogodowe Dla pojazdów powyżej 3,5 t opony 3PMSF są obowiązkowe na osiach: napędowych i przedniej osi skrętnej. Pojazdy do 3,5 t DMC muszą być wyposażone w opony 3PMSF na osiach napędowych.

 

Norwegia południowa 1 listopada – pierwszy poniedziałek po Wielkanocy

 

Opony min. 5 mm głębokości bieżnika.
Norwegia północna 16 października – 30 kwietnia Opony M+S i/lub z symbolem alpejskim (3PMSF) na wszystkich osiach.
Rosja grudzień – luty Opony M+S lub 3PMSF o głębokości bieżnika 4 mm na wszystkich osiach.
Rumunia zimowe warunki drogowe Opony zimowe lub z oznaczeniem M+S na osach napędowych
Serbia listopad – kwiecień Opony M+S lub zimowe o głębokości bieżnika 4 mm.
Słowacja 15 listopada – 31 marca Na osi napędowej opony zimowe lub M+S o min. głębokości bieżnika 3 mm.
Słowenia 15 listopada – 15 kwietnia Na osi napędowej opony zimowe głębokości bieżnika min 3 mm. lub standardowe opony z zaopatrzeniem w łańcuchy w razie warunków zimowych
Szwecja 1 grudnia – 31 marzec Na osi prowadzącej i napędowej wymagane są opony: 3PMSF, POR lub z kolcami. Na pozostałych osiach dozwolone są także opony M+S.
Turcja 1 grudnia – 1 kwietnia Opony zimowe obowiązkowe na osi napędowej. Wzór i głębokość opon biegnikowych powinien odpowiadać parametrom opon zimowym

 

Dostosowanie się do wymogów danych państw europejskich jest koniecznością w przypadku transportów międzynarodowych. Znajomość lokalnych przepisów i regulacji zwiększa bezpieczeństwo na drodze i pomaga uniknąć dotkliwych kar.